maandag 1 april 2013

Er gaat niets boven Groningen...

Heerlijk, eindelijk een stralend zonnetje op de 2e Paasdag.



Even een rondje binnenstad wandelen... Zon op "de neus" en uitwaaien.
Rustig rondkijkend, valt het me op hoeveel winkelpanden er wel niet leeg staan. Ik zie dat de recessie echt om zich heen begint te grijpen.

Ik herinner ik me een korte periode terug een programma op t.v. Hierin werd uitgelegd dat een mogelijke oplossing voor dit probleem was: ``Het beginnen van een internetwinkel naast je fysieke winkel". `
Ook ik heb van de branche vereniging een dergelijke brief ontvangen, hierin wordt me ondersteuning aangeboden om mijn vindbaarheid te vergroten op het net en diegene met nog geen internet winkel wordt aangeboden te helpen bij het opzetten... Door experts, die goed opgeleid zijn.
Onder het motto, houd de binnensteden levend....


Lieve mensen, ik heb maar een beperkt denkraam, maar als kleine ondernemer heb je een zaak die wekelijks vaak 6 dagen open moet, en door de koopzondagen een aantal keren 7 dagen open per week.
En dan hebben we nog de koopavonden. Waar moet deze man of vrouw de tijd weghalen!?!
Ik spreek uit ervaring, bloggen, twitteren, linkedin, facebook en dan je site ook nog levend houden.
Vragen van klanten en bestellingen verwerken....heb je er een halve week werk bij.

Overheid, denk eens aan de Sire-campagne die jullie in 1997 gehad hebben: "Wie is toch die man die het vlees snijdt op zondag:"! Vergeten? Sire filmpje uit 1997.

Heerlijk 80 uur in de week werken om als zelfstandige je fysieke zaakje in de binnenstad te kunnen runnen.

Is het niet zo dat als de markt cq de wereld veranderd dat dit gewoon betekent dat je minder omzet uit een fysiek pand kunt halen, doordat er meerdere verkoopkanalen bijgekomen zijn.
En dat dit inhoud dat het pand qua economische waarde daalt..en dit weer inhoudt dat de huur zou moeten dalen, ipv stijgen.


Citaat,
VastNed Retail is één van de grote aanbieders op het gebied van commercieel vastgoed.
Directeur Arnaud Dupont: “Het wordt steeds meer een competitieve markt. Voorheen waren huurverhogingen van 25 tot 30% aan het eind van een huurcontractperiode niet ongebruikelijk. Nu is dat teruggelopen tot hooguit vijf tot tien procent. De leegstand in onze vastgoedportefeuille is stabiel. Ik heb er begrip voor dat sommige ketens pas op de plaats maken.


Mensen...Dit is nog steeds 5 tot 10% verhoging, in een recessie en in een wereld waarin de niet fysieke concurrentie toeneemt..................................


En ik ook dus....


Ik trek de conclusie dat de binnenstad waarin ik zo graag mag rondlopen, nog lang niet weer gevuld is met leuke winkeltjes..zeker niet met deze manier van denken van de zogenaamde probleem/oplossers.
Waarschijnlijk eerder meer leegstand...wat weer leidt tot nog minder publiek, wat weer leidt tot...

Ik moet er niet aan denken als straks ook nog het rookverbod definitief wordt voor de kleinere cafe´s.
een aantal mensen komt misschien niet meer. Er wordt weer voor de deur gerookt, mensen met drank op straat, lawaai en rommel, met alle consequenties en de cafe/eigenaar is links/om of rechts/om de pineut... 

Ik hoop dat er snel een groep in actie komt en eens goed een oorzaak en gevolg analyse gaat maken. Onze overheid heeft al een aantal keren aangetoond dat ze dit nog wel eens vergeten, voorbeelden genoeg. 

En ik hoop echt dat mijn "denkraam" te beperkt om deze situatie enigszins te kunnen beoordelen is en dat alles anders uit gaat pakken en we met het rookverbod voor kleine cafe's en het runnen van een internetwinkel naast de fysieke de oplossing is voor het leefbaar houden van de binnensteden.

Alleen met echt lage huren, want er wordt gewoon minder verkocht, en in de afgelopen 15 jaar is tevens het aantal m2 winkeloppervlakte verdubbeld...., kun je volgens mij de zaak levend houden.



En blijf gewoon af van het rookverbod van de kleine cafe's. Ik ben niet voor of tegen roken, maar vind wel dat iedereen zelf de keuze kan maken naar welk cafe hij of zij gaat.

Ik hou van de binnenstad en zou het verschrikkelijk erg vinden als deze langzaam uitdooft..........

Ik wandel maar weer gauw naar huis, en op een of andere manier ben ik iets minder vrolijk in huis gekomen dan dat ik vertrokken was.........Ja, er gaat niets boven Groningen, maar hoe lang nog denk ik dan.

Morgenvroeg weer verder met SKWshop, superleuke betonnen parkmeubelen toevoegen aan het assortiment.
En eens rustig nadenken hoe ik met de termen voetbaldoel en voetbaldoelen hoger kom, ik blijf een paar plekken te laag hangen en ik weiger dit te accepteren ;-).


Straks in diverse kleuren leverbaar

SKWshop, alles voor buiten; voetbaldoelen, voetbaldoelnetten, overkappingen, fietsparkeren, slagbomen en meer. Duurzame oplossingen...en gratis advies.





























Geen opmerkingen:

Een reactie posten